Proje Yonetimi

Scrum Rolleri

Scrum 

Scrum adı, Rugby sporundaki bir hücum taktiğinin adıdır. Bu taktikte top, tüm oyuncularla birlikte karşı sahaya taşınarak atak yapılmaktadır. 

Roller

  • Ürün sahibi (Product Owner) : Projenin iş değeri açısından geri dönüşü ile sorumludur. Ekibin bir parçasıdır, müşteri tarafından görevlendirilmiştir, detayları takip eder, geri dönüşler verir. Sorumlulukları;
    • Paylaşımcı bir vizyonda çalışmak
    • Gereksinimleri toplamak
    • Gereksinim önceliklerini yönetmek
    • Projenin yatırım geri dönüşünden sorumlu olmak (ROI) 
  • Scrum Yöneticisi (Scrum Master) : Scrum’da Geleneksel Proje Yöneticisi rolü yoktur. Görevleri;
    • Takımın Scrum’ın temel değerlerine, pratiklerine ve kurallarına bağlı kalmasını garanti altına alır. 
    • Takımı ve organizasyonu Scrum’a adapte eder
    • Takımın dış etkilerden korunmasını ve sadece kendi işine yoğunlaşarak üretkenliğinin artmasından sorumludur
  • Takım (Team) : Scrum Takımı, devamlı iletişim halinde olan ve tek bir hedefe ulaşmak için mücadele eden kişilerden oluşur. Geliştiriciler, testçiler, analistler, mimarlar, tasarımcılar ve kullanıcılardan bile oluşabilir. Özellikleri;
    • Gereksinimlerin süre tahminini yapar
    • 5-9 kişiden oluşur
    • Koşuya başlarken hedefi seçip, çalışma sonucu belirlerler. 
    • Koşu hedefine ulaşmak için proje sınırları dâhilinde her şeyi yapmakta serbesttirler. 
    • Kendi kendilerini organize ederler. 
    • Çalışma sonuçlarını belli aralıkları ile ürün sahibine gösterirler. 

Toplantılar

  • Sprint (Koşu) Planlama (Sprint Planning)
    • Geniş kapsamlı gereksinim listesinin çıkarılması
    • Yapılacak dağıtımların (bir veya birden fazla) çıkış tarihinin ve fonksiyonel özelliklerinin belirlenmesi
    • Başarılı geliştirme için uygun dağıtım gereksinimlerinin belirlenmesi
    • Dağıtımlar için gereksinimlerin eleştirilmesinin yapılması
    • Risk değerlendirmesi ve olası gereksinim değişikliklerinin belirlenmesi
    • Geliştirme araçları ve altyapısının onaylanması
    • Dağıtım maliyeti ve geliştirme, materyal toplama ve pazarlama maliyetlerinin hesaplanması
    • Yönetimi ve destekleri gözden geçirme ve onaylama
  • Sprint (Koşu) Gözden Geçirme (Sprint Review)
    • Her sprint (koşu) başlangıcında, planlama toplantısı yapılır. Toplantının ilk kısmında Ürün Sahibi ile Takım, Ürün Gereksinim Listesi’ni gözden geçirir ve gereksinim elemanlarının hedeflerini ve içeriklerini belirler. 
    • Toplantının ikinci kısmında, takım üyeleri Ürün Gereksinim Listesi’nin en üstünden (Ürün Sahibi tarafından kritik, iş değeri katan gereksinimlere yüksek öncelikler verilir) başlayarak koşu sonucunda gerçekleştirilecek gereksinimlerden oluşan Koşu Gereksinim Listesi’ni oluştururlar. Bu Scrum’ın anahtar uygulamasıdır. Takım, Ürün Sahibi tarafından belirtilen önceliklendirilmiş gereksinimlerden ne kadarını yapacağını belirler ve taahhüt eder. 
  • Günlük Scrum Toplantısı (Daily Scrum)
    • Koşu başladıktan sonra takım sürecin bir başka anahtar aktivitesi olan Günlük Scrum Toplantılarını gerçekleştirir. Bu kısa toplantı (15 dk.) her iş gününde belirlenen saatte gerçekleştirilir ve tüm takım katılır (genelde sabahları) Takımın ilerleyişi ve karşılaştıkları engelleri görmek için önemli bir fırsattır. Tüm takım üyeleri şu soruların cevaplarını verir; 
      • Dün ne yaptım? 
      • Bugün ne yapacağım;? 
      • Önümde olan engeller ve karşılaştığım sorunlar neler? 
    • Scrum Master, toplantı esnasında notlar tutar ve sorun yaşayan üyelere toplantıdan sonra yardımcı olur. 
    • Günlük Scrum toplantısı kesinlikle bir tartışma platformu değil, işlerin ne durumda olduğu ve varsa sorunların paylaşıldığı bir toplantıdır, eğer tartışma gerekiyorsa bu toplantıdan sonra gerçekleştirilir. Bu toplantılar çok faydalıdır ve sonuçları aşağıdaki gibidir;
      • Engeller oluştu ise yönetim tarafından ortadan kaldırılır. 
      • Daha az gereksiz tekrarlanmış güç harcanır
      • Takım üyeleri arasında daha iyi birliktelik ve uyum sağlanır
      • Hedef netleşir ve takım tarafından kabul edilir
      • Takım iletişimini sağlar
      • Takımın önünde yaptıklarını açıklayacak olmak bireyi başarılı olma yönünde teşvik eder
      • Takım dinamiğini ve etiği inşa edilir

Kavramlar

  • Ürün Gereksinim Dokümanı (Product Backlog) 
    • Proje boyunca yapılması gereken iş elemanlarının basit bir listesidir. Bu listeye herhangi biri tarafından ekleme yapılabilir. Ama ancak ve ancak Ürün Sahibi, takım tarafından gerçekleştirilecek gereksinimlerin öncelik sırasını belirleyebilir. Elbette bunu paydaşlar ve takımla tartışarak yapmalıdır. 
    • Ürün Gereksinim Listesi canlı bir dokümandır, geçerli ve kullanışlı olması için devamlı bakım gerekir. Birçok yeni eleman zamanla eklenebilir, birçok eleman daha küçük parçalara ayrıştırılabilir, bazı gereksinimlerin artık gereksiz veya anlamsız olduğu fark edilip silinebilir. Listedeki sıralamalar her gün değişiklik gösterebilir. Ürün Gereksinim Listesi, genellikle kullanıcı hikâyelerinden (User Story) oluşur ve kullanıcı bakış açısından bakılır. 
    • Product Backlog listesindeki sıra ile en öncelikli olanlardır. Hiçbir zaman önceliği düşük bir özellik veya fonksiyon önceliği yüksek bir özellik veya fonksiyondan önce geliştirilemez. Bu bağlamda bazı “sprint”lerde proje takımı, Product Backlog’dan 4 eleman, bazı sprint’lerde 25 eleman seçebilir. 
    • Seçilen özellik ve fonksiyonlar Sprint Backlog denilen ikinci bir listeye aktarılır. Proje takımı bir sonraki sprint başlangıcına kadar bir daha Product Backlog’a bakmaz, o sprint dahilinde sadece ilgili Sprint Backlog listesine odaklanır. Sprint Backlog dâhilindeki her özellik veya fonksiyon için maksimum 3 günlük geliştirme süresi verilir.
    • Kullanıcı Hikayeleri (User Story) : Her tür kullanıcının, sistem içerisindeki tüm hareket ve eylemleri baz alınarak hazırlanan senaryolardır. Bir tek eylem baz alınarak, küçük parçalar halinde hazırlanması önemlidir. Daha sonra bu senaryolara öncelik derecelendirmesi ve zorluk derecesini ifade eden hikâye puanı (story points) verilir. Öncelik değerleri 1 ile 10  arasında ardışık verilirken, Puanlamalar 1,2,3,5,8,13,21,34…. Şeklinde verilir. Süre birçok etkene bağlı olarak, değişken olduğu için kullanılmaz. Scrum Ekibinin 12 haftada tamamladığı toplam hikâye puanları ile projenin toplam puanı, proje süresini zaten verecektir. 
    • Hikâye oluşturmada INVEST (YATIRIM) Kuralı;
      • I (Independent – Bağımsız) Hikâyeler birbirinden bağımsız olmalı
      • N (Negotiable – Tartışılabilir) : Kendi başına bir anlam ifade etmeli, bağımlı olmamalı. İçerisinde başka Kullanıcı Senaryosu barındırmamalı
      • V (Valuable – Değerli) : Mutlaka bir değer ifade etmeli
      • E (Estimable – Değer) : Büyüklük verilebilir olmalı
      • S (Small – Küçük) : Yeterince kısa ve küçük olmalı
      • T (Testable – Test Edilebilir) : Test edilebilir olmalı
  • Sprint (Koşu) Dokümanı (Sprint Backlog) 
    • Sprint Backlog, mevcut sprint için seçilmiş, product backlog’dan elde edilmiş iş ve görevleri kapsar. Sprint backlog’daki işlerin amacı, sprint sonunda son ürünün bir parçası olan bir işlevselliği ya da çalışabilir bir parçayı elde etmektir. Takım tarafından sprint planlama toplantısının ikinci bölümünde belirlenmektedir. 
    • Her görev 4 ile 16 saat arasında olmalıdır. 16 saatten büyük görevler, yeterince iyi tanımlanmamış anlamına gelmektedir. 
    • Sprint backlog sadece takım üyeleri tarafından değiştirilmektedir. 
  • Sprint Kalan Zaman Grafiği (Burndown Chart) 
    • Bu grafik, iterasyon boyunca işlerin ne kadarının yapıldığı ile normalde ne kadarının yapılması gerektiğini karşılaştırılabilmesini sağlar. Bir iterasyonun toplam 100 saatten ve 20 günden oluştuğunu farz edelim. Normal olarak beklenen her gün 5 saatlik bir işin yapılmasıdır. Takım elemanları her gün ne kadarlık bir iş gerçekleştirdikleri bilgisini girerler. 
    • İstenen isteklerin iterasyon süresi içerisinde gerçekleşip gerçekleşemeyeceği bu şema yardımıyla izlenebilmektedir. 
  • Scrum Board (Scrum Tahtası)

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s